Digitalisering is onvermijdelijk in de bouwsector

Denken vanuit de klant heeft haast een nieuwe betekenis gekregen bij bouwbedrijf KlokGroep, dat onderdeel uitmaakt van KlokHolding. Organisatorisch, maar ook fysiek, met een heus woonbelevingscentrum. Die visie heeft het bedrijf volledig doorgetrokken in de gehele bedrijfsvoering. En dat moest ook wel, vindt Van de Klok. Vooral na de economische crisis. “We waren heel goed in bouwen. Zoals wij het willen, zo gingen we bouwen en dat moest de klant maar accepteren. Dat ging na de crisis niet meer goed.”

Want toen de bouw zo goed als stil lag in die donkere jaren, was er schaarste. “De klant zit heel anders in de wedstrijd. Er waren allemaal huizen te koop en er was één koper. Hoe ga je die koper verleiden?” KlokGroep verlegde de focus helemaal naar de klant. Daarvoor verzamelden ze klantinformatie en probeerden ze patronen te ontdekken. “Daarmee probeerden we hem in te pakken.”

LIV WOONBELEVINGSCENTRUM
Een voorbeeld daarvan is het woonbelevingscentrum, LIV. “Dat staat voor leven, inspireren en verleiden. Een klant kan geen bouwtekening lezen, die snapt dat niet. Afmetingen op papier zeggen veel mensen niks” In het belevingscentrum staan huizen opgesteld. Echte huizen, maar wel aanpasbaar, zo kan de bouwer laten zien wat er gebeurt als een woning bijvoorbeeld 1,5 meter groter wordt. Samen met een wooncoach lopen ze alles na om te kijken wat ze willen en wat dat betekent.

Zo’n wooncoach doet meer dan alleen maar meelopen. Hij of zij begeleidt het hele aankoopproces, van hypotheek tot woninginrichting. “De koper moest altijd van hot naar her, daar werd hij moe van. Nu zit het allemaal in één centrum bij elkaar. Daar kan hij gebruik van maken. Het hoeft niet. Maar je ziet dat 80, 90 procent van de kopers dat doet.”

“Waren we vroeger echt een bouwbedrijf, tegenwoordig zijn we meer een ontwikkelaar. Dat doen we niet door bouwconcepten elke keer opnieuw uit te vinden, maar door steeds meer te denken in concepten.” Met concepten doelt hij bijvoorbeeld op die opgestelde huizen. “Die zijn steeds op dezelfde manier opgezet, de klant kan zelf opties toevoegen. Een erker bijvoorbeeld. Of een inloopkast. Door een vooropgezet concept te hebben is dat veel makkelijker in beeld te brengen. En je verkort ook de bouwtijd, dus de kostprijs wordt lager.”

VOOROPLOPEN
Van alles op maat maken naar standaardiseren, dat is een verandering die best wat vergt van de medewerkers. Helemaal in een sector die van origine niet heel innovatief is. “Je moet ook opletten dat je niet te ver voorop gaat lopen. Het is net als in een wielerploeg dat de kopgroep te ver vooruitgaat en z’n kompanen achterlaat. Je moet altijd zorgen dat je de medewerkers nog in zicht hebt en steeds dichter naar je toetrekt. En dat is niet makkelijk. Eerst neem je er een paar mee, zodat je langzaamaan de rest meekrijgt.”

Nog iets waar KlokGroep vooroploopt is de samenwerking met de co-makers: samenwerkende partijen die het buitenwerk uitvoeren, zoals schilders, stukadoren en timmermannen. Dat gebeurt steeds minder door de medewerkers van KlokGroep zelf. Waar bij andere bedrijven vooral gewerkt wordt per eenmalige klus, gaat KlokGroep nu langdurige samenwerkingen aan met partners. “Dat doen we op basis van gelijkwaardigheid. We sluiten meerjarige contracten met gespecialiseerde partijen af, zodat ze weten: we gaan het samen doen. En dat er een goede werkvoorraad is. Maar wij nemen ze ook mee in onze kwaliteit van werken, dus tegenwoordig werkt iedereen met een app of een iPad. Zodat ze alles digitaal vastleggen en alles op dezelfde manier gerealiseerd wordt.”

DIGITALISEREN
Want ook dat hoort bij innoveren: digitaliseren. Een must, volgens Van de Klok. “Digitalisering is onvermijdelijk in deze branche.” Doe er vooral je voordeel mee, is zijn boodschap. Want je verkleint de foutmarge. “We deden eerst alles met tekeningen. Van de architect, de aannemer tot de onderaannemer. Je loopt dan al tegen heel veel fouten aan voordat je überhaupt gaat bouwen.” Daarom werkt KlokGroep nu volop met BIM, het bouwinformatiemodel, een werkmodel waarbij verschillende disciplines in de bouw tegelijkertijd aan een 3D-ontwerp werken. “Dus voordat we beginnen met bouwen hebben we het eigenlijk al gebouwd. Het is helemaal uitgeëngineerd, het is klaar.”

Bovendien geeft het de mogelijkheid om informatie te verzamelen van voorgaande projecten, zodat de faalkosten omlaag gaan. “Ik zeg altijd gekscherend: we zijn de kampioen in het maken van lekkende parkeerkelders. Als we kijken naar de documentatie van een project, wat goed is gegaan en wat niet, en we stoppen dat er goed in, dan kun je later die informatie eruit halen voor volgende projecten. Daarmee worden de faalkosten een stuk minder en behoren lekkende parkeerkelders binnenkort hopelijk tot het verleden.”

Ton van de Kloks tips voor andere bouwbedrijven:

- Zet volop in op BIM. Hoe meer we dat samen doen, hoe leuker het wordt.
- Innoveer door veel meer in de fabriek voor te bereiden. Ga als het ware kant en klaar bouwen. Daardoor wordt de werktijd korter en kun je besparen op arbeid en materiaal.
- Probeer steeds meer in concepten te denken. Maak een basiswoning die elke keer hetzelfde opgezet kan worden en waar je een geveltje of een dakkapel aan kunt toevoegen.


Link naar exposant http://expomatch.bouwbeurslive.nl/exhibitor/83150
Standnummer: 8.E036
-->